Klooster TV richt pijlen op Corso en sportvereniging VHK
Geplaatst op: 5 september 2020
Sinds augustus is het kanaal ‘Klooster TV’ online te vinden. De redactie van Land Veno Actueel was nieuwsgierig naar het verhaal achter de videoproducties en sprak met de oprichters.
Klooster TV is een initiatief van Egbert Lassche en Roel van de Zweerde. De heren kennen mekaar via de pr en marketing van het lokale corso. Lassche, ook actief als bestuurslid bij de technische commissie van VHK, had het idee om voor deze beide verenigingen (COV en VHK, red.) een videokanaal op te zetten. Egbert legt uit: “Met Klooster TV gaan we dan ook bij beide verenigingen inzetten. Wellicht breiden we nog uit naar andere clubs in het dorp.” In eerste instantie willen de oprichters vooral de actualiteiten binnen deze twee grote verenigingen aan het grote publiek openbaren.
Lassche merkt op dat Klooster TV vooral bedoeld is voor de lokale bevolking: “Bij het corso hebben we een duidelijke scheidslijn in onze communicatie. Eenvoudig gesteld zit er dus een duidelijk verschil in wat we in de Nieuwsbode en op Land Veno Actueel laten zetten en in wat we naar de landelijke pers sturen. Ons nieuwe kanaal heeft vooral als doel om de mensen in het dorp via videoreportages op de hoogte te brengen.” De bedenkers richten de pijlers dus in eerste instantie niet op promotie, maar puur op het verstrekken van actualiteit en informatie via video.
“We willen graag dat mensen in en rondom Sint Jansklooster nog meer betrokkenheid bij de voetbalclub krijgen. Het eerste elftal is dan vanzelfsprekend de publiekstrekker. Een gevolg van meer commitment met de club zal zijn, dat het ook makkelijker wordt om vrijwilligers te mobiliseren”, stelt Egbert. Roel en Egbert hebben beiden geen operationele rol bij Klooster TV. De heren zijn vooral druk met het financiële aspect van het videokanaal: “We huren Sem van de Zweerde in voor professionele opnames, dat kost geld. Daarom binden we sponsoren aan Klooster TV. De eerste reclamemaker, Xenz Bathroom Products, heeft de opstartkosten voor rekening genomen.”
Volgens Egbert zijn de eerste twee uitzendingen ver boven verwachting bekeken, met beide meer dan 500 kijkers: “En daarbij waren de reacties zeer positief. We hoorden ook wel enkele critici, maar die begrijpen duidelijk de achterliggende gedachte dus niet, van waarom we dit doen. Dus daar storen we ons ook niet aan.”
Naast technische man Sem van de Zweerde zijn er in de personen van Cor Heetebrij, Wim Odink, Renko Driesen en Ton Kroek enkele reporters beschikbaar op vrijwillige basis. “De uitzendingen worden gedeeld door eigen social media zoals Twitter en Facebook. Maar ook de social media kanalen van VHK en de COV zullen bij iedere uitzending een link delen. Daarnaast willen we natuurlijk ook graag samenwerken met de lokale nieuwswebsite Land Veno Actueel’, besluit Roel van de Zweerde.