In het besluit sorteert het Rijk voor op een efficiëntere en minder milieubelastende luchtvaart, waarbij sneller wordt gedaald en gestegen vanaf luchthavens. Daar pleiten de provincie en gemeenten al jaren voor. In het besluit wordt gesteld dat het continue dalen pas in de periode 2030-2035 wordt ingevoerd. Onduidelijk blijft wanneer dit geldt voor Lelystad Airport. Het kan nog jaren duren voordat het laagvliegen verdwijnt.
Reden voor het Rijk om het luchtruim opnieuw in te delen, is ook om het luchtruim zo in te delen, zodat de impact van vliegen op het milieu en de omgeving wordt beperkt. Op Twente Airport vinden belangrijke innovatieve ontwikkelingen plaats die duurzamer vliegen kunnen stimuleren. Denk aan elektrisch vliegen, drones, recycling van vliegtuigonderdelen en onderhoud. De herziening van het luchtruim is in de ogen van de regio dé kans om hier invulling en ruimte aan te geven. Maar de plannen van het Rijk besteden hier geen aandacht aan. Daarnaast worden plannen gepresenteerd voor een nieuwe invulling van het militaire luchtruim, onder andere in de regio Twente en het noorden van het land. De regio vraagt zich af wat dit betekent, en of beide ontwikkelingen te combineren zijn. Ze wil hierover in gesprek met de minister.
Voor de regio is het belangrijk dat de besluiten van het Rijk over de luchtvaart transparant zijn en dat effecten voor de betrokken regio in beeld zijn en worden meegewogen. Ook vinden provincie en gemeenten het belangrijk dat omwonenden, bedrijfsleven en andere instellingen kunnen meedenken en -praten over de besluiten. In de zienswijze stellen de provincie en betrokken gemeenten de overheden en samenleving niet of nauwelijks betrokken zijn bij de ontwikkeling van de toekomstplannen. Zij vragen daarom om betere afspraken te maken over hoe en wanneer zij door de minister in het vervolgproces betrokken worden.