Hét nieuws uit Vollenhove en Sint Jansklooster
25 april 2024
Agenda
Active

‘Grootsheid van corso is pas echt goed te zien tijdens avondrondgang’

Geplaatst op: 29 juli 2022

Op vrijdag 19 augustus trekt vanaf 20.30 uur ’s werelds grootste verlichtte bloemencorso door de straten van Sint Jansklooster. Het levert feeërieke sferen op, waarbij het publiek zich verwondert door complete licht- en geluidshows op de corsocreaties. Maar daar gaat wel enige voorbereiding aan vooraf. Verlichtingsplannen worden gesmeed door met elkaar te zoeken naar dat ene speciale verlichtingseffect. Bij corsogroep After Nero’s is Mischa Weijs onderdeel van de verlichtingsploeg, of beter gezegd: belichtingsploeg.

Mischa: “Dat de verlichtingsprijs een belichtingsprijs is geworden, daar ben ik heel blij mee. Het is een goed accentverschil geweest van de organisatie. Dat is ook het moment geweest dat wij tegen elkaar hebben gezegd van: laten we daarvan uitgaan. Wij hebben altijd het plan om de wagen in de basis goed te belichten. Daarna bekijken we of er nog iets extra’s mogelijk is.”

En groupe

De ideeën voor de belichting maakt After Nero’s en groupe. “Tijdens het nazitten hebben wij het erover met elkaar. Dan komen er altijd leuke, nieuwe en mooie ideeën uit. Ik vind dat ook mooi aan deze groep. We bepalen heel veel met elkaar en iedereen krijgt de kans er wat over te zeggen”, vertelt Mischa. Dat is ook deels uit nood geboren. Sommige groepen kunnen mensen voor de belichting aanwijzen en die houden zich dan specifiek daar mee bezig, After Nero’s kan dit niet. “Nee, die ruimte is er niet. Iedereen bouwt in de eerste plaats de wagen. Daarna gaan we ons bezighouden met iets als belichting.”

Afhankelijk van het ontwerp

Welke ideeën je kunt bedenken voor belichting, is sterk afhankelijk van het ontwerp dat er ligt. Sommige ontwerpen lenen zich er simpelweg beter voor dan andere. “Een wagen kan je altijd goed belichten, maar niet elk ontwerp leent zich om iets speciaal te doen qua belichting.” Mischa geeft zelf aan dat het met hun wagen ‘Handelsgeest’ makkelijker was dan met ‘Typisch’. “Met ‘Handelsgeest’ konden we leuke details erin verwerken. De lantaarnpaal op de wagen gaf licht en iedere figurant kreeg een eigen kleine lantaarn. Op de wagen ‘Fans’ hadden we grote televisieschermen als telefoons en dat is ook iets dat net even specialer is. Bij ‘Typisch’ lagen specialere ideeën minder voor de hand.”

Grootsheid

Andere grote corso’s als Zundert en Lichtenvoorde hebben geen avondcorso en maken dus ook geen gebruik van verlichting op de wagens. Mischa is blij dat Corso Klooster dit wel heeft, want hij vindt het echt een meerwaarde. “Ik vind de foto’s van het avondcorso altijd het mooist. De grootsheid is dan pas écht goed te zien. Het springt er gewoon uit. Met name de foto’s vanaf de hoofdtribune! Dan zie je al die mensen langs de kant en dan zo’n lichtbonk. Ja, dat is gewoon echt wel gaaf. Ik denk dat dat die betovering geeft of kan geven.”

Belichtingsplan

De meeste groepen maken qua lampen gebruik van gewone spots en LED-spots, maar ook grote bouwlampen komen er soms aan te pas. Af en toe leent een ontwerp zich dus voor een special effect. Wie, wat, waar en welke lampen plaatst, wordt bepaald in het verlichtingsplan. After Nero’s doet dit stapsgewijs. “Je begint met het vooraanzicht. Want hoe de wagen aankomt, is belangrijk. Dit wil je in de avond ook goed laten zien. Dan ga je dus kijken naar je eventuele figuratie en beweging, dat wil je ook niet in het donker hebben.” Het bepalen en plaatsen van de lichtpunten gebeurt op basis van de maquette. “Met een stukje ijzer kan je heel makkelijk de straalrichting van je lamp bepalen en we zetten er ook vaak stipjes op om aan te geven waar de verschillende lichtpunten moeten komen.” Het bepalen van de juiste richting is ook van groot belang, want anders kunnen er schaduwen ontstaan. “Het kan zo zijn dat bij het belichten van het een, je juist het ander donkerder maakt en dat wil je niet als je de hele wagen goed wilt belichten.”

Onderdeel van het belichtingsplan is ook altijd het maken van een plateau in de wagen. Dit is vaak een plek die dicht bij de lichtbron ligt en makkelijk te bereiken is. “Hier komen dan meerdere dingen samen zoals de muziek en de verschillende stekkers van de verlichting. Dit is ook de plek waar je alles op de verschillende groepen van de stroomvoorziening verdeelt.”

Spijkers en elektriciteitsdraadjes

Het gebeurt bij iedere corsogroep en tegenhouden lukt bijna niet: tijdens het bloemenprikken sneuvelt menig elektriciteitsdraadje van de verlichting door toedoen van een spijker. “Ja, dat kan je niet voor zijn”, erkent Mischa. “Maar nogmaals, wij gaan dus uit van belichten en wat je vaak raakt zijn de spotjes en die zijn bedoeld voor de details. De belangrijkste lampen werken volgens stekker en die halen we meteen binnendoor de constructie, dus die kunnen niet geraakt worden.”

Vrijdag 19 augustus trekt het grootste verlichte corso ter wereld weer door de straten van Sint Jansklooster, eens zien of de After Nero’s iets speciaals kunnen bedenken en er met de belichtingsprijs vandoor gaan.

Gepubliceerd door Robert Jansema

Contour

Leistra