Hét nieuws uit Vollenhove en Sint Jansklooster
11 mei 2024
Agenda
Active

Financieel misbruik? Dat overkomt mij niet! Of toch wel?

Geplaatst op: 15 februari 2021

(Adv.) Het is aan de orde van de dag, financieel misbruik. Criminelen worden steeds creatiever in hun manier van benadering van mensen. Opgelicht worden is een nare ervaring en het kan iedereen overkomen, want de daders zijn vindingrijk. De manieren van oplichting in dit artikel komen in de praktijk met regelmaat voor. Zorg dat je er niet intrapt!

Babbeltrucs aan de deur en phishing e-mails zijn inmiddels bij veel mensen bekend. Dat weten oplichters ook en daarom zijn ze altijd op zoek naar nieuwe manieren om slachtoffers te maken. De nieuwste oplichtingspraktijken laten zien hoe vindingrijk en professioneel ze te werk gaan.

Spoofing

Spoofing is de naam voor een truc waarbij een oplichter zich voordoet als iemand anders, bijvoorbeeld een medewerker van jouw bank. Hij belt je op, voert een prettig gesprek met je en waarschuwt je dat oplichters hebben geprobeerd geld van jouw rekening te halen. Om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt, moet je het geld tijdelijk op een andere rekening zetten. De oplichter verzekert je dat je altijd bij jouw geld kunt. Deze oplichters komen heel professioneel over en hebben zelfs gegevens waarvan je denkt dat alleen de bank ze kan hebben. Maakt je het geld over, dan wordt dit meteen omgezet in bitcoins, digitaal geld dat niet is terug te vinden.

De bank vraag nooit per telefoon om geld over te maken. Hang dus meteen op als je zo’n telefoontje krijgt. Schakel meteen de politie in door te bellen naar 0900-8844. Heb je toch geld overgemaakt? Bel dan eerst met de bank om jouw rekening te blokkeren. Het is altijd goed om de bank te bellen en aan te geven dat er contact met je is gezocht. Dit is voor de bank belangrijk om te weten.

Corona-oplichting

Het komt oplichters goed uit dat veel mensen in deze tijd vaak thuis zijn. Ze melden zich aan de deur als nep-medewerkers van gezondheidsdiensten, zoals de GGD. Met een babbeltruc over het ‘coronavaccin’ of een ‘coronacheck’ proberen ze bij je binnen te komen. Eenmaal binnen ‘inspecteren’ ze iedere kamer om te kijken of deze schoon is. Ze kunnen daarbij meteen spullen stelen of alleen rondkijken of er iets te halen valt. Dan komen ze later terug om in te breken. Laat nooit zomaar iemand binnen die je niet kent. Vraag om een legitimatie en laat hem of haar bij twijfel niet binnen.

Betaalcodefraude

Fraude via een betaalcode op de smartphone komt steeds vaker voor. Hierbij gebruikt de fraudeur een scanbare betaalcode, ook wel QR-code genoemd. Hij vraagt mensen op straat of ze een QR-code willen scannen met hun smartphone om zo een klein bedrag over te maken. Het kan bijvoorbeeld gaan om een parkeerticket, het opladen van een OV-chipkaart of een taxirit. De smoes is bijvoorbeeld dat de oplichter zelf alleen maar contant geld bij zich heeft. Maar de QR-code die je scant met jouw apparaat, leidt niet naar de betaallink van de parkeerplaats, maar naar een website die jouw betaalgegevens steelt. Ga daarom nooit in op verzoeken van onbekenden om een QR-code te scannen.

Smishing

Bij smishing benaderen oplichters iemand per sms en doen ze zich voor als een betrouwbare instantie zoals de Belastingdienst of PostNL. Vervolgens leiden ze je naar een valse website waar ze betalingen of persoonsgegevens van je vragen, zoals een kopie van jouw bankpas of paspoort of wachtwoorden. Bel bij twijfel altijd de echte instantie.

Whats-app fraude

WhatsApp fraude is oplichting door een zogenaamde vriend of familielid in nood. De oplichter doet zich op WhatsApp voor als bekende, compleet met de juiste naam en profielfoto. Hij appt dat hij dringend geld nodig heeft en stuurt een betaalverzoek. Soms begint het gesprek met de mededeling dat jouw familielid of vriend een nieuw nummer heeft. Krijgt je een appje van een bekende die zegt dat hij of zij een nieuw nummer heeft, let dan op.

Wanneer er om geld wordt gevraagd waar haast bij is, kun je ervan uitgaan dat dit niet klopt. Stel vragen die alleen hij of zij kan beantwoorden. Heb je meer duidelijkheid nodig, bel jouw contactpersoon dan op het nummer dat bij jou bekend is. Ook kun je controleren of het rekeningnummer inderdaad van jouw contactpersoon is. Belt jouw contactpersoon met een nieuw nummer? Tik dit nummer dan in op Google. Misschien is het nummer al eerder gemeld, omdat het is gebruikt voor fraude.

Je leest het. Criminelen zijn creatief en voordat je het weet ben je slachtoffer. Blijf dus alert!

Meer weten?
Via de website https://rabo.nl/middenoostnederland/financieelmisbruik vind je de verschillende manieren van financieel misbruik terug, met daarbij tientallen tips die je helpen om niet gedupeerd te raken. Bij twijfel, neem vooral contact met ons op via telefoonnummer (038) 428 77 77.

Dit artikel is aangeboden door Rabobank.

Gepubliceerd door Robert Jansema

Contour

Leistra